Uvedený článek je výňatkem
ze třetí kapitoly disertační práce "Vliv hudby na rozvoj osobnosti a
využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi"
obhájené r. 2014. Text celé práce lze nalézt ZDE.
Citace: Počtová, L. Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi. Praha, 2014. Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta filozofická, Katedra pedagogiky.
(Upozorňuji čtenáře, že některé kapitoly práce (o muzikofiletice nebo muzikoterapii) jsou dnes již nově formulované, a proto je text zastaralý. Pohled na hudbu je spíše otázkou hloubky a rozsahu znalostí, vnímání a uvědomění. Proto si dovoluji text uvést, protože by mohl být pro někoho zdrojem inspirace :-)
................................................
Citace: Počtová, L. Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické praxi. Praha, 2014. Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta filozofická, Katedra pedagogiky.
(Upozorňuji čtenáře, že některé kapitoly práce (o muzikofiletice nebo muzikoterapii) jsou dnes již nově formulované, a proto je text zastaralý. Pohled na hudbu je spíše otázkou hloubky a rozsahu znalostí, vnímání a uvědomění. Proto si dovoluji text uvést, protože by mohl být pro někoho zdrojem inspirace :-)
................................................
Pythagoras a hudba sfér
„Ve znění strun je
geometrie, v prostorovosti sfér je hudba.“ (Pythagoras)[1]
Další z možných konceptů kosmické harmonie pochází
z učení Pythagora ze Samu. Na jeho velmi propracované a komplexní učení
navazovala řada myslitelů a filozofů antiky až do dob renesance a rozpracovávali
toto učení dál, hledali další souvislosti. Také výše zmíněný Boethiův pohled
navazoval na základy položené Pythágorem.
Pythagoras
ze Samu, narozený okolo 570 př. n. l., byl nejen velkým řeckým filozofem, ale také matematikem a astronomem. V dospělém
věku údajně hodně cestoval po východních zemích, dokonce zavítal až do Indie,
pobýval v Egyptě, a na všech těchto cestách načerpal vědění zejména od kněží
různých mystérií, které dále přednášel ve své vlastní škole, již založil v
Krotónu.[2]
Sám
Pythagoras nezanechal žádné spisy, jeho učení pouze zaznamenali a dále
rozvinuli jeho žáci. Jeho život i učení byly jistě pozoruhodné. Shrňme však
pouze ta nejdůležitější poznání, která souvisí s touto prací a
filozofickými souvislostmi hudby.
Hlavní předměty, které se vyučovaly
v jeho škole, byly aritmetika, geometrie, astronomie a teorie hudby. Učení
v těchto oborech tvořilo vnitřně sladěný, nedílný celek, jeho jednotlivé části
byly v harmonickém souladu a bylo možno je pojmout a použít pouze jako jednotný
celek.[3] Základním pojítkem mezi nimi byl metafyzický
princip, že matematické vztahy vyjadřují kvality, které se manifestují v
číslech, viditelných úhlech, tvarech a zvucích, vše je pak propojeno v určitých
proporcích, poměrech.[4]
Podle tohoto učení je vesmír
uspořádán podle přesného řádu, který lze vyjádřit čísly. Pohyby vesmírných
těles odpovídají určitým číselným poměrům a lze je převést na matematické
vztahy. Tyto číselné vztahy znázorňují nádhernou hudební harmonii v pohybu
hvězd.
Každé těleso v pohybu vyluzuje
určitý zvuk, tedy i při pohybu vesmírných těles vzniká hlasitý zvuk, při jejich
pravidelném pohybu vzniká tón, který ovšem není běžně slyšet. Každá z planet
zní určitým tónem založeným na jejich oběžné dráze a kombinace těchto tónů
tvoří hudební stupnici.
Vesmírná tělesa se pohybují v kruhu, výška jejich tónu závisí na rychlosti
pohybu tělesa, ty, co se pohybují blíže středu vesmíru a kolují pomaleji,
vydávají hluboké zvuky, vzdálenější a rychle se pohybující planety
vydávají vysoké zvuky. Kvalita života na Zemi
pak zrcadlí tenor hvězdných zvuků.[5]
Tyto všechny zvuky vytváří harmonický souzvuk označovaný jako symfonie
sfér nebo také hudba sfér.[6] (Někdy se využívá pojmu musica universalis, stejně
jako u Boethia.) Pojem hudba sfér se vžil
i jako určitá metafora, pojmenování obecného principu, harmonického vzorce,
podle něhož je uspořádán svět. Harmonie je
stav, který je předpokladem krásy, krásným je nazýváno to, jehož části jsou v
harmonických vztazích. A harmonie je vyjádřením vůle věčného dobra,
pocházejícího ze Stvořitele.[7]
Hudební
a kosmické struktury mohou být vyjádřeny stejnými matematickými vztahy[8]
a jejich zkoumání vyžaduje vědění o číselných poměrech. „Hudba je číslo
a vesmír je hudba.“[9] Hudební číselné poměry Pythagoras
objevil experimentováním s různými strunami, např. na lyře nebo s jedinou
strunou nataženou na kusu dřeva, s tzv. monochordem. Zjistil, že existuje přímý
vztah mezi délkou struny a tóny stupnice: poloviční struna zní o oktávu výš,
dvoutřetinová o kvintu atd. Tyto intervaly mezi harmonickými zvukovými
frekvencemi tvoří jednoduché číselné vztahy:
· oktáva 1:2
· kvinta 2:3
· kvarta 3:4
· velká tercie 4:5
· malá tercie 5:6
· velká sekunda 8:9 / 9:10
· malá sekunda 15:16.[10]
To znamená, že oktávu
získáme při rozdělení struny na přesnou polovinu. Strunu můžeme uříznout, nebo
jen v tomto bodě zmáčnout. Slyšitelný výsledek bude stejný, oktáva k základnímu
tónu. Budeme-li měřit frekvenci tónu, zjistíme, že skutečně oktáva, tato
poloviční struna, má dvounásobnou frekvenci než základní tón, tedy poměr 1:2.
Zvolíme-li jako základní tón C s frekvencí 256 Hz, potom oktáva (C 1) zní
při dva krát 256 Hz, tedy při 512 Hz.
Tuto rozpůlenou strunu (C 1) můžeme dále rozdělit na půl
a opět získáme další vyšší oktávu (C 2, viz obr. č. 1). Pokud ji však rozdělíme
na dvě třetiny, získáme kvintu (G 1). Tato kvinta má trojnásobnou frekvenci než
základní tón C, tedy tři krát 256 Hz = 768 Hz. Jsou tedy v poměru 1:3, nicméně
v poměru ke frekvenci, z níž jsme kvintu získali, je to 512:768 = 2:3, což
odpovídá přesně Pythagorovým výpočtům.
Čtyřnásobnou frekvenci než základní tón C má následující
kvarta, tedy čtyři krát 256 Hz = 1024 Hz (dostaneme tón C 2). Ten je v poměru
256:1024, tedy 1:4 k základnímu tónu C. Ke kvintě, z níž jsme kvartu vytvořili,
je však v poměru 3:4, přesně podle Pythagorových propočtů.
Takto můžeme
pokračovat dále. Stejná matematická zákonitost intervalů je obsažena i v poměrech
alikvotních tónů, jimž se říká tzv. alikvotní řada (viz kapitolu 2.5.2).
Obr. 1 Monochord[11] (Diapason
je výraz pro oktávu v Pythagorejském ladění, zde ukazuje dělení struny vždy v
polovině, takže vznikne vyšší a vyšší oktáva.)

Zajímavou souvislostí je
také využívání pentagramu. Pythagorejci jej nosili jako své znamení, chápali
jej jako symbol pro lidskou bytost, která je manifestací kosmických
zákonitostí. V pentagramu se vyskytují čtyři úhly, jejichž velikosti jsou
od nejmenšího k největšímu 36°, 72°, 108°a 144°. Jejich vzájemné poměry
odpovídají předešlým poměrům získaným studiem struny, tedy 1:2:3:4.[12] Zde se
objevuje tzv. „tetraktys“ (viz níže v textu).
V konceptu harmonie sfér je mezi Zemí a sférou hvězd
právě oktáva, podle Pythagora je to nejdokonalejší harmonický interval. Mezi
Zemí a Měsícem je interval jednoho tónu, od sféry Měsíce ke sféře Merkuru se
jedná o půl tónu, dále k Venuši je půl tónu, od Venuše ke Slunci jeden a půl
tónu, dále k Marsu jeden tón, k Jupiteru další půl tón, k Saturnu půl tón a
nakonec od Saturnu ke sféře hvěz poslední půl tón. Celkový součet všech
těchto intervalů je šest celých tónů stupnice.[13]
Obr. 2 Intervaly
a harmonie sfér[14]

Do doby Pythagora se
používala lyra se sedmi strunami. Pythagoras zjistil, že aby byly intervaly
kompletní a v perfektní harmonii, je třeba, aby byla oktáva součástí existující
stupnice. Proto nástroj obohatil o další
osmou strunu, oktávu. Filozoficky i hudebně vytvořil to, čemu říkal harmonie
(jednota, soulad). Oktáva jako nejdokonalejší interval „není jenom znění
prvního tónu na vyšší úrovni, oktáva je dovršení stupnice a všech
intervalů v ní obsažených.“[15] Rudolf
Steiner, filozof dvacátého století, doplnil tuto myšlenku vyjádřením, že „vyciťování
oktávy nás vede k nalezení našeho já na vyšší úrovni.“[16]
Pythagorovo studium matematických proporcí hudebních
intervalů ho přesvědčilo, že hudba lidského organismu bude reagovat na tyto
vztahy různými způsoby. Objevil hluboký efekt
různých druhů hudby na smysly a emoce a využíval je k ovlivňování mysli nebo
těla jako tzv. „hudební medicínu“. Údajně vyléčil mnohé potíže na těle i duchu právě hrou
určitých připravených hudebních skladeb. Používal určité rytmy,
stupnice a písně, využíval je konkrétně k léčení těla, mírnění vášní, pro
usínání nebo probouzení, relaxaci nebo stimulaci určitých nálad atd.[17] Je pravděpodobné, že objevil vztahy mezi sedmi řeckými
hudebními mody a planetami, s nimiž souvisejí také různé temperamenty a vášně.
Ty je možné proto vhodnou hudbou zklidnit nebo naopak rozvířit.[18]
Ukažme si tyto souvislosti na konkrétním příkladu. Např.
plíce mají dvě části, levá menší část má dva laloky a pravá větší část tři
laloky. Tedy poměr 2:3. Tomuto poměru odpovídá kvinta. Podle různých
praktických zjištění kvinta skutečně souvisí s dýcháním a její zařazení do
hraných skladeb může zmírnit potíže s dýcháním nebo s plícemi.[19]
Doplňme ještě pár Pythagorových poznatků k povaze
samotných čísel (zejména s ohledem na souvislost s hudebními elementy rytmu a
taktu, o kterých bude pojednáno později). Pythagorejci využívali pouze čísla
celá, nebo jejich vzájemné poměry, obdivovali jejich vlastnosti a úlohu v kosmu.[20] Za
počátek je považováno číslo jedna, z něhož povstalo veškeré jsoucno. Z něho
vyšly i obě číselné řady, sudá a lichá, které stojí proti sobě a
reprezentují opačné polarity, liché je mužské, světlo, řád, pozitivní, klid,
omezené..., sudé je ženské, temnota, chaos, negativní, pohyb, neomezené.[21] I jednotlivým číslům byly přisuzovány určité
kvality. Např. číslo jedna je tvůrcem ostatních čísel, dvojka je prvním ženským
číslem, číslem rozdělování a sváru, číslo tři je prvním mužským číslem, které
je znakem harmonie, protože spojuje jednotu a svár, čtyřka je nositel
spravedlnosti a řádu atd.
Tato první čtyři
čísla tvoří tzv. posvátnou čtveřici, „posvátnou tetraktys“, číslo deset. Ta
vzniká jejich součtem 1+2+3+4, znázorňuje se jako pyramida deseti bodů. Sjednocuje čísla
reprezentující všechny rozměry, proto v sobě
spojuje všechno vědění. Také v sobě slučuje všechny znaky jedinečnosti (vyjádřené jedničkou),
polarity (vyjádřené dvojkou), harmonie (vyjádřené trojkou) a prostoru hmoty (vyjádřené
čtyřkou).[22]
Jednička je rovněž jednota, zdroj všeho, otec, ale také bod, dvojka je matka,
linie nebo přímka, trojka je plocha a čtyřka je objem. Čtyka jsou také
elementy, z nichž vše hmotné je stvořeno: oheň, voda, vzduch. Obsahuje hudební
poměry 1:2, tedy oktávu, 2:3, tedy kvintu a 3:4, tedy kvartu. Uvnitř je
šestiúhelník se středovým bodem, sedmička je další důležité symbolické číslo
(např. symbolizuje sedm dní v týdnu apod.)[23]
Tetraktys je symbol kosmické jednoty, absolutna,
který v sobě skrývá řád světa, obsahuje celou strukturu jsoucna a základy
hudební teorie.[24] 



Obr. 3 Tetraktys
(různá vyobrazení)[25]

K celkovému obrazu vesmíru a života patří i Pythagorovo přirovnání světa k
vesmírnému monochordu, který reprezentuje odstupňování energie a substance mezi
zemí a absolutní nepodmíněnou silou. Poukazuje na patnáct úrovní bytí.
Nejvyšší, patnáctá sféra, je neomezený a nekonečný život, následuje vyšší,
střední a nižší nebe, sedm planet, čtyři elementy se zemí jako nejhutnější
substancí. Směrem nahoru ubývá substance a přibývá energie, ve sféře slunce je
jejich stav vyrovnaný. Světový monochord je hypotetickou strunou nataženou mezi
zemí a nebem.[26]
Proto také říkával: „Studujte monochord a poznáte tajemství vesmíru.“[27] A že studiem jedné vibrující struny můžeme pochopit mikrokosmické
aspekty zvukové vibrace a díky tomu potom pochopíme i makrokosmické zákony
vesmíru.
Obr. 4 Harmonie světového monochordu[28]


Ačkoliv je Pythagorovo učení založeno v mnohém na studiu matematiky a
číselných zákonitostí objevujících se nejen v hudbě, ale všude ve světě, jeho
vhled proniká hluboko až k mystické stránce čísel a hudby, k univerzální
harmonii, vnímatelnou skrze čásla a kterou je Bůh.[29]
Slovy pythagorejského učení řečeno: „vše, co existuje, má hlas a všechny
bytosti věčně pějí chválu Stvořiteli. Člověk nedokáže slyšet tyto božské
melodie, protože jeho duše je pohlcena v iluzi hmotné existence. Když se
osvobodí od pout nižšího světa s jeho omezeními, hudba sfér bude znovu
slyšitelná... a když lidská duše znovu nabyde svůj pravý stav, nejen že uslyší
božský chór, ale připojí se k němu v nekončícím chvalozpěvu k tomu věčnému
Dobru, které řídí nespočet svých částí a stavů Bytí.“[30]
Mohli bychom
pokračovat v dalším výčtu zajímavých poznatků, myšlenek a souvislostí.[31] Shrňme nyní,
že Pythagoras objevil hudební zákonitosti a řád za hudebními zvuky. Podle
Pythagora může být veškerá hudba zredukována na matematické vztahy a stejný
matematický řád a vztahy jako jsou v hudbě, existují také v přírodě i celém
vesmíru. Takže celý vesmír proniká jednotná zákonitost. Dalším základním
principem pythagorejského učení bylo, že praktikování (této) filozofie může
transformovat duši, která má potenciál překročit zemskou úroveň a sjednotit se
s Jedinou Podstatou (kvintesencí). Potom duše poznává a zažívá, že vesmír
je harmonický (souladný).[32]
Toto
učení vybízí při nejmenším k zamyšlení nad celkovým uspořádáním vesmíru i
našeho světa, vnějšího i vnitřního, které při vší organizovanosti se jeví být
vším, jen ne „náhodným“ uskupením hmotných částic vzniklých jakýmsi vesmírným
výbuchem. V celém vesmíru podle Pythagorových objevů panuje harmonický řád a
jednotná zákonitost souvislostí a vztahů. Je-li svět takto stvořen, jako
fungující propojený celek, musí být součástí inteligentního Bytí, ze kterého je
takto inteligentně vytvářen. A člověk jej skrze objevování zákonitostí poznává
a přichází tak i k oné samotné nejvyšší sféře.
Jak
toto vědění mohu využít pro sebe? Může být pochopení některých vztahů, proporcí
nebo poměrů ve světě vodítkem i pro mě osobně? Může mít toto poznání pro mě
osobně nějaký význam? Mohu tedy na základě fungování určitých zákonitostí
usuzovat na fungování stejných nebo podobných zákonitostí ve svém životě? Jak
tato zjištění mohu aplikovat ve svém osobním životě? Co z toho všeho mi dává
nějaký smysl? A jak se vztahuji k jednotlivým sférám? Co si o nich myslím? Mají
pro můj život nějaký význam? Jak se vztahuji k tomu, co mě přesahuje? Čemu
věřím a čemu nikoliv? Čemu důvěřuji a na co spoléhám? Jaké životní momenty mají
pro mě osobně transformační sílu? Apod.
To
jsou důležité otázky, které nás mohou vést k zamyšlení nad souvislostí hudby a
toho, co se jeví být nehudebním...
Příklad z praxe č. 4: Hudební intervaly a
barvy[33]
· Motivace, uvedení do tématu: v hudbě existuje 7 základních tónů, lze
je vyjmenovat (C, D, E, F, G, A, H), stejně jako ve výtvarnu 7 základních barev
duhy, lze je vyjmenovat, jak jdou za sebou (červená, oranžová, žlutá, zelená,
světle modrá, tmavě modrá či indigo, fialová). Je možné zopakovat i vybrané
intervaly, není to však nutné, jejich pojmenováním více zapojujeme intelektovou
složku a brzdíme spontánní expresi.
· Instrukce a provedení: učitel/lektor hraje různé intervaly na
vybraný hudební nástroj. Každý interval několikrát zopakuje. Studenti vnímají a
prociťují kvalitu hraného intervalu a snaží se najít podle svého pocitu
intervalu odpovídající barvu. Sudenti mohou naslouchat se zavřenýma očima
a po každém jednotlivém intervalu sdílet své názory s ostatními, nebo si je
mohou zapsat a pokračovat k dalšímu intervalu. Při poslechu je možné také přímo
malovat vybranou barvou.
· Cíl: uvědomovat si, že některé souvislosti mohou být
vnímány objektivně, jiné subjektivně, posilovat schopnost „naladit“ se na sebe,
co cítím a jak, obohatit své vnímání o propojení smyslových modalit a emocí,
nacházet nevšední souvislosti, rozvíjet kreativitu
· Reflexe: následuje
diskuze nad souvislostí barev a hudby, ev. zájemné prohlížení a komentování
výtvorů. Jak jsem to cítil? Bylo to pro mě těžké se rozhodnout pro určitou
barvu, nebo jsem ji viděl hned, šlo to jakoby samo? V čem se shoduji s druhými
a v čem se rozcházíme? V čem se shoduje většina? Jak se dá popsat kvalita
jednotlivých intervalů slovy? K čemu se dá přirovnat, čemu se podobá? Může být
hudba barevná? Může být barevné číslo?
· Poznámka: lze provést
i v případě samotných tónů, prociťovat jakou kvalitu má C, jakou D atd., a
nějakým způsobem ji popsat, vyjádřit, studenti nemusí vědět, o který tón se
právě jedná, jeho jméno mohou zkusit na závěr uhodnout.
[1] V anglickém originále: “There
is geometry in the humming of the strings, there is music in the spacing of the
spheres.” Music Quotes [online]. © 201-2014 [cit. 2014-02-16]. Dostupné z: http://www.brainyquote.com/quotes/topics/topic_music.html
[2] Kolektiv autorů.
Pythagoras ze Samu. Quido magazín. Osobnosti [online]. [cit.
2014-02-16]. Dostupné z: http://www.quido.cz/osobnosti/pythagoras.htm
[3] Paprotny, T. Stručné dějiny antické
filozofie. Kap. Pythagoras a pythagorejci. In: Portál [online]. © 2005-2012 [cit. 2014-02-16]. Dostupné z:
http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4875
[4] Musica universalis. In: Wikipedia:
the free encyklopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia foundation,
2001, last modified on 24 March 2014 [cit. 2014-02-07]. Dostupné
z:http://en.wikipedia.org/wiki/Musica_universalis
[5] Tamtéž.
[6] Čírtková, L.
Pythagoras a pythagorejci. Portál [online]. © 2005-2012 [cit. 2014-02-16]. Dostupné z:
http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4875
[7] The Pythagorean
Theory of Music and Color. Internet Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity
Publishing INC [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[8] Ilnitchi, G.
Musica mundana, Aristotelian natural philosophy and ptolemaic astronomy. Early
Music History: Cambridge Journals [online]. 04 September 2002, Cambridge
University Press, vol. 21/October 2002, pp 37-74 [cit. 2014-02-07]. Dostupné z:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=118007
[9] Richards, M.
Pythagoras and Music. Rosicrucian Order [online]. © 2010 Rosicrucian
Order, AMORC, s. 33 [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
https://www.rosicrucian.org/publications/digest/digest1_2009/05_web/07_richards/
07_richards.pdf
[10] Felber, Reinhold, Stückert,
2005, s. 41.
[11] Monochord. In: Wikimedia
Commons: the free media repository [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
foundation, 2001, 10. April 2009 [cit. 2014-02-18]. Dostupné z:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fotothek_df_tg_0006260_Musik_%5E_Harmonik_%5E_Monochord_%5E_Einsaiter.jpg
[12] Vztah strany ramene a vnitřního pětiúhelníku odpovídá navíc poměru
tzv. zlatého řezu, který sice Pythagorejci neuznávali, protože jej nebylo možno
vypočítat jako celé číslo, nicméně dnes je udáván jako důležité estetické
měřítko, a navíc v tomto poměru je konstuována většina částí lidského těla.
[13] The Pythagorean
Theory of Music and Color. Internet Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity
Publishing INC [cit. 2014-02-18]. Dostupné z:
http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[14] Obrázek převzat z textu: The Pythagorean Theory of Music and Color. Internet
Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity Publishing INC [cit.
2014-02-18]. Dostupné z: http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[15] Richards, M.
Pythagoras and Music. Rosicrucian Order [online]. © 2010 Rosicrucian
Order, AMORC, s. 32 [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
https://www.rosicrucian.org/publications/digest/digest1_2009/05_web/07_richards/
07_richards.pdf
[16] Tamtéž.
[17] Richards, M.
Pythagoras and Music. Rosicrucian Order [online]. © 2010 Rosicrucian
Order, AMORC, s. 34 [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
https://www.rosicrucian.org/publications/digest/digest1_2009/05_web/07_richards/
07_richards.pdf
[18] The Pythagorean
Theory of Music and Color. Internet Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity
Publishing INC [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[19] Čerpáno ze studia muzikoterapie
školy Dorion v Pensylvanii, USA. Také in Felber, Reinhold, Stückert, 2005, s.
43.
[20] Přibyl, 2010.
[21] Paprotny, T.
Stručné dějiny antické filozofie. Kap. Pythagoras a pythagorejci. In: Portál
[online]. © 2005-2012
[cit. 2014-02-16]. Dostupné z: http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4875
[22] Přibyl, 2010.
[23] Tetraktys inside
ouroboros. Kyoto Observer [online]. November 10, 2008 [cit. 2014-02-23].
Dostupné
z:http://kyotoobserver.wordpress.com/2008/11/10/tetraktys-inside-ouroboros/
[24] Paprotny, T.
Stručné dějiny antické filozofie. Kap. Pythagoras a pythagorejci. In: Portál
[online]. © 2005-2012
[cit. 2014-02-16]. Dostupné z: http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4875
[25] Obrázek vlevo převzat z: Pitágoras. In: Wikipedia: la
enciclopedia libre [online]. San Francisco (CA): Wikimedia foundation,
2001, 24 mar 2013 [cit. 2014-02-23]. Dostupné z: http://es.wikipedia.org/wiki/Pitágoras
Obrázek uprostřed převzat z: Tetraktys. O-live music
[online]. [cit. 2014-02-23]. Dostupné z:
http://www.o-livemusic.com/tetraktys/main.htm
Obrázek vpravo převzat z: Tetraktys inside ouroboros. Kyoto Observer
[online]. November 10, 2008 [cit. 2014-02-23]. Dostupné
z:http://kyotoobserver.wordpress.com/2008/11/10/tetraktys-inside-ouroboros/
[26] The Pythagorean
Theory of Music and Color. Internet Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity
Publishing INC [cit. 2014-02-18]. Dostupné z:
http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[27] Goldman, 2002, s. 30.
[28] Obrázky převzaty z: The Pythagorean Theory of Music and Color. Internet
Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity Publishing INC [cit.
2014-02-17]. Dostupné z: http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[29] Richards, M.
Pythagoras and Music. Rosicrucian Order [online]. © 2010 Rosicrucian
Order, AMORC, s. 34-35 [cit. 2014-02-17]. Dostupné z:
https://www.rosicrucian.org/publications/digest/digest1_2009/05_web/07_richards/
07_richards.pdf
[30] Volně přeloženo podle textu in The Pythagorean Theory of Music and Color. Internet
Sacred Texts Archive [online]. © 2011, Evinity Publishing INC [cit.
2014-02-17]. Dostupné z: http://www.sacred-texts.com/eso/sta/sta19.htm
[31] Za všechny zmiňme ještě tzv.
Pythagorejské ladění, které je přirozené, ne temperované, a provádí se po
kvintách; určité souvislosti zvuků a barev, které byly dalšími mysliteli
rozpracovány do vztahů mezi sedmi planetami, sedmi základními barvami a sedmi
tóny; někdy zmiňovaný tzv. zlatý řez jako ideální estetická proporce, ale s
Pythagorovým učením přímo nesouvisí atd.
[32] Lawror,
R. Sacred Geometry. In: Livergood, N. D. The Pythagorean System [online].
[cit. 2014-02-18]. Dostupné z: http://www.hermes-press.com/pythagoras_index.htm